Allt du behöver veta inför 1 maj!

Första maj är arbetarrörelsens internationella högtidsdag som firas sedan 1890. Denna dag firas runt om i världen av olika organisationer, partier och fackföreningar med demonstrationer och möten. Arbetarrörelsen i Jönköping fortsätter sin fina tradition med tre arrangemang runt om i kommunen. Årets stora firande äger rum på Hovrättstorget. Fyllt av aktiviteter, värme och glädje! Ett antal år har Socialdemokraterna, LO, ABF och SSU haft Hovrättstorget som utgångspunkt för Första maj-firande i Jönköping. Det fortsätter, och torget fylls av aktiviteter och rörelse. I år är inget undantag!

Inför den stora dagen!

Första maj firas med dunder och brak på flera ställen i Jönköpings kommun, men redan innan det stora datumet uppmärksammas Första maj på flera sätt och i olika delar av kommunen. Här finner du allt du behöver veta för att tillfullo vara med och fira denna högtidsdag!

Plakatverkstäder

Inför Första maj träffas vi och tillverkar de plakat vi vill bära med oss i tåget. Vad vi vill skriva bestämmer vi själva, men ofta lyser årets tema – Tillsammans för trygghet – igenom. Både lokala s-föreningar, fackföreningar och arbetarekommunen har kvällar för plakattillverkning, fika och samtal och du är välkommen till den kväll som passar dig bäst!

Datum och tid                   Plats

18 april klockan 18.00         Expeditionen, Residensgatan 1, Jönköping
25 april klockan 18.00         Byggnads expeditionen, Fabriksgatan 9, Jönköping

Musikmarschen

Lördagen den 28 april är det utåtriktat för hela slanten! Om Du befinner dig i centrala Jönköping denna förmiddag kommer du inte kunna missa oss! En musikmarsch går genom centrum och olika aktiviteter genomförs runt om i Jönköping. Flera s-föreningar genomför också utåtriktade aktiviteter för att uppmana så många som möjligt att gå med i Första maj-tågen.

Första maj

Årets Första maj-firande kommer bli storartat! På tre platser i kommunen uppmärksammar vi årets högtidsdag. Nedan hittar du mer information om respektive firande.

Norrahammar

Klockan 09.30 samlas vi vid Pannsmedsgatan, Slätten i Norrahammar. Sedan avmarsch klockan 10.00 Gångväg: Slätten – Hammarvägen – Egnahemsvägen – Folkets Hus.
I Folkets hus blir det tal och aktiviteter!

Huvudtalare: Carina Gardewall, Ordförande LO-facken Jönköping
Ungdomstalare: Tim Andersson, Facklig ledare SSU-distriktet och Johanna Haglund, SSU-kretsen

Huskvarna

Klockan 11:00 drar firandet igång på Alf Henriksons Plats. Det blir en manifestation med sång, tal och mycket annat!

Huvudtalare: Dan Mattsson, LO-distriktet Småland-Blekinge
Ungdomstalare: Elin Svensson, SSU Jönköpingskretsen

Jönköping

Huvudtalare: Heléne Fritzon, migrationsminister
Ungdomstalare: Anna Franzén, ordförande SSU Jönköpings län
Facklig talare: Cilla Ljungqwist, ordförande Kommunal Sydväst
Arbetarekommunens talare: Ilan De Basso, ordförande Socialdemokraterna i Jönköping

Firandet inne i Jönköping kommer vara på Hovrättstorget. På området hittar du vårt cafétält, Hoppborg för de allra minsta, stor loppis, konstutställning och nytt för i år är vårt fotbollsmål, där folk kan utmana spelare från Assyriska IK i prickskytte, vid SSU IF:s fotbollsmål!

Vi inleder firandet med The Facking Generation, som livesänder från scen. Sedan utdelning av vårt kulturstipendium till minne av Per Martinsson.
Årets pristagare är Freja-teatern. Sedan framför Freja-teatern poesi-uppläsning!

Halv tre stämmer Huskvarnas och Norrahammars musikkårer upp till marsch och demonstrationståget lämnar torget med fanor, plakat, buller och bång! Knappa halvtimmen senare återvänder tåget till torget, då bjuds det på tal, aktiviteter och underhållning. Runt 16:00 avrundar vi dagen!

Här är vår gångväg för demonstrationståget!

Hovrättstorget – Östra Storgatan – Västra Storgatan – Barnarpsgatan – Nygatan – Kyrkogatan – Skolgatan – Hamnplatsgatan – Västra Storgatan – Östra Storgatan – Hovrättstorget.

I övrigt hoppas vi på vackert väder, många deltagare och en härlig dag i arbetarrörelsens tecken!

Varmt välkommen att fira Första maj med Socialdemokraterna, LO, ABF, S-studenter och SSU!