Allt om EU-valet!

Det EU som skapades för att säkra fred, frihet och demokrati hotas i dag av högerextrema krafter. Sverige behöver ett Europa som fokuserar på det viktigaste igen; som försvarar demokratin, bekämpar klimathotet och står upp för välstånd och schyssta jobb och villkor. Vi kommer ta matchen mot högerextremismen. Är du med oss? Här hittar du information om aktiviteter för att engagera dig i EU-valet!

Seminarium: ”Vad händer med demokratin och de mänskliga rättigheterna i Europa?”

Måndag den 18 mars, 18:00 i Huskvarna Folkets park.

Medverkan:
Thomas Hammarberg, en av de mest internationellt namnkunniga inom arbetet för mänskliga rättigheter talar om hotet mot demokratin och de mänskliga rättigheterna i ett allt mer extremistiskt Europa.
Thomas är bland annat EU:s särskilde rådgivare för mänskliga rättigheter i Georgien och FN-expert för mänskliga rättigheter i Transnistrien. Tidigare generalsekreterare för Olof Palmes Internationella Center, svensk ambassadör för mänskliga rättigheter samt generalsekreterare för Rädda Barnen i Sverige. Thomas har varit generalsekreterare för Amnesty International vilket ledde till att han fick mota Nobels Fredspris, å Amnesty Internationals vägnar. Därutöver har vi sedvanliga årsmötesförhandlingar där vi bland annat behandlar motioner, verksamhetsberättelse och hanterar valärenden.

Trimma argumenten inför EU-valet!

Onsdag den 20 mars, 18:00 i Per Brahe-gymnasiets matsal.
Snart drar EU-valrörelsen igång på allvar och då är det också dags att trimma argumenten!

Till vår hjälp har vi Ilan De Basso, kandidat till Europaparlamentet och Simon Johansson, kommunikationsombudsman. Häng på, lär dig mer om EU-valet och träffa massor av härliga socialdemokrater!

Seminarium: Ödesvalet – En orosanmälan om ett brunare Europa.

Onsdag den 27 mars, 18:00 på Upptech – Jönköping Science Center.
Vi står inför ett val till Europaparlamentet. Ett ödesval. Hur starka kan de samlade högerextrema populisterna och EU-motståndarna bli?

Medverkan:
Lars Jederlund, med bakgrund i svensk och internationell folkrörelse, kommer ta sin ansats i de partier, ofta ledda av skickliga populister, som befinner sig till höger om den traditionella högern. Om EU-parlamentet blir ljusbrunt, eller rent av mörkbrunt, vad sker då med EU?
Ilan De Basso, socialdemokratisk kandidat till Europaparlamentet analyserar socialdemokratins roll för att bekämpa den europeiska högerextremismen, men också de orättvisor och klyftor som göder densamma.

Bli dörrknackningsproffs!

Vill du bli proffs på att knacka dörr och dessutom vara med och ta kampen mot de högerextrema partier som gör allt för att få makten i Europaparlamentet?

Då ska du anmäla dig till något av dessa utbildningstillfällen!

2 april klockan 17:30 i Huskvarna Folkets Park, Folkets Hus-rummet
4 april klockan 17:30 i Norrahammars Folkets Hus