Bli förtroendevald

Som förtroendevald företräder du oss socialdemokrater i den demokratiska processen. Det kan handla om att delta som ledamot/ersättare i någon av de kommunala eller regionala nämnderna, som ledamot/suppleant i de kommunala/regionala bolagen eller som ledamot/ersättare av fullmäktige.

Att vara förtroendevald innebär alltså att du utifrån din erfarenhet och vårt partis gemensamma värderingar får möjlighet att genom ett demokratiskt engagemang påverka utvecklingen i samhället. Allt ifrån litet till stort har en grund i demokratiska beslut, och det du får som förtroendevald möjlighet att påverka samhället i en mer rättvis riktning.

För att bli förtroendevald så ska du nomineras av din S-förening och sedan är det partiet som genom styrelsen eller repskap beslutar om fördelningen av uppdrag. Sedan går beslutet över till fullmäktige som är det viktigaste organet inom den demokratiska organisationen. Så tveka inte, utan ta kontakt med din S-förening för att höra dig för om möjligheten att engagera dig som förtroendevald!

Att vara förtroendevald i kommunfullmäktige – ett material för dig som är intresserad!

Här hittar du en lista över våra S-föreningar i Jönköpings kommun>>

Har du fler frågor om vad det innebär att vara förtroendevald eller hur man kommer i kontakt med sin S-förening? Kontakta ombudsman Gabriella Sjöberg på 070-899 27 74