EU-valet

På denna sidan samlar vi information och viktiga nyheter som har med Europaparlamentsvalet att göra.

Seminarium/föreläsningar

Hur bekämpar socialdemokratin den europeiska högerextremismen?
Thomas Hammarberg, en av de mest internationellt namnkunniga inom arbetet för mänskliga rättigheter tar sin ansats i vad händer med demokratin och de mänskliga rättigheterna i Europa när högerextrema krafter får allt mer inflytande i politiken.
Läs mer om seminariet här: Hur bekämpar socialdemokratin den europeiska högerextremismen?

Ödesvalet – En orosanmälan om ett brunare Europa
Vi står inför ett val till Europaparlamentet. Ett ödesval. Hur starka kan de samlade högerextrema populisterna och EU-motståndarna bli?
Läs mer om seminariet här: Ödesvalet – En orosanmälan om ett brunare Europa

Argumentationstrimning

Trimma argumenten inför EU-valet!
Snart drar EU-valrörelsen igång på allvar och då är det också dags att trimma argumenten! Den 20 mars träffas vi och lär oss mer om EU-valet.

Läs mer om träffen här: Trimma argumenten

EU-studier

Europas vägval

I det här studiematerialet går vi igenom olika relevanta områden, ger fakta och argument samt ställer frågor för vidare diskussion inför valet i maj 2019. Tanken är att det ska vara ett verktyg för er som vill engagera er i valrörelsen, och en introduktion till EU och debatten om Europas framtid. I det sista kapitlet hittar ni också praktisk information, tips och idéer inför valrörelsen. Om målgrupper, kampanjmetoder och hur ni lokalt kan bygga upp och genomföra en effektiv och medryckande valrörelse.

Länk till studiematerialet