Minnesord: Stig Malm

Peter Holkko, fd. ordförande för LO-facken i Jönköping, skriver ett minnesord över Stig Malm.

Skållade råttor, Finansvalpar, Dansa Hambo i en garderob och betonghäckar

1983 -1993 var Stig Malm ordförande för LO, som hade över 2,2 miljoner medlemmar. Han gjorde sig känd för att bli den förste ordföranden som inte satt i riksdagen för S och som avskaffade kollektivt medlemskap i S för LO-medlemmar.

Han verkade i ett 80 tal med galloperande inflation som försvagade Sveriges konkurrenskraft. Finansministern Kjell O Feldt och Stig Malm var i ständig kollision. Kjell Olof sa att landet var överhettat. Stig att LO-grupperna var nerkylda. De skrev var sina böcker, där de ägnade en hel del kraft åt att beskriva varandras politik i negativa ordalag. Stig kunde stolt tala om att i finansministerns bok var han den mest omnämnde. Till saken hör att finansministern med politikens hjälp och reformer försökte dämpa löneökningstakten. Tyvärr blev löneökningarna 103% och inflationen 104% på 10 år.

Om något hände i den fackliga världen eller omvärlden som berörde LO-medlemmarna var Stig ALLTID snabbt framme och hade åsikter. Han var ivrigt bevakad och citerad med sina ofta raka och ärliga formuleringar.

Stig Malm har myntat ett otal bevingade ord:

Skållade Råttor, beskrev hur ,lobbyister för en nyliberal politik sprang i Rosenbads korridorer, som skållade råttor.

Finansvalpar, dessa nyrika snorvalpar köpte svindyra sportbilar och drack skumpa som Stig ansåg att LO-arbetarna jobbat ihop. Han såg dessa nyrika i en svindyr nyinköpt båt i en hamn i Stockholm då de bar sig illa åt och myntade då detta. Till och med börsens VD vädjade till ”finansvalparna” att hålla en låg profil, för att undvika krav på mer beskattning av de rika eller kapitalvinster.

Betonghäckar, var en beskrivning på ombudsmän i LO-förbunden som satt på exp och häckade istället för att vara ute i verkligeheten och besöka medlemmar. Stig brann för att han själv och andra som jobbade eller var förtroendevalda skulle träffa vanligt folk så mycket som möjligt, för att kunna fatta vettiga beslut. Idag är orden betonghäckar och att häcka allmänt vedertaget

Dansa hambo i en garderob¸var en beskrivning av det lilla reformutrymme till välfärden som han ansåg fanns i statens budget. Han tyckte att de pengar som fanns att förhandla om gav inte mer utrymme Än att kunna dansa Hambo i en garderob.

F…..t- stim. Det kanske mest refererade. Stig Malms chaufför hade sett ett långt demonstrationståg. (kanske tom 8 mars?) för kvinnors rättigheter. Dvs ett stim med kvinnor enligt chauffören. Få män vid denna tid kämpade så för kvinnors rättigheter som just Stig. Dock nämnde han sin chaufförs benämning på det långa demonstrationståget. Sen hade han fullt upp att förklara för uppretade kvinnor vad han egentligen menat med detta uttryck. Kanske var kritiken väl hård.

Efter att inte ha reagerat när BPA som ägdes av facken beviljade sin VD en gyllene fallskärm valde Stig att avgår 1993. Han var sen osynlig tills vi i LO-sektionen i Jönköping 1 ½ år senare i Folkets Hus i Jönköping ordnade en mycket uppmärksammad och välbesökt Pubafton med Affischnamnet Stig Malm. Eftersom Stig inte varit någon annanstans sen han avgick blev Medias uppmärksamhet stor. I stort sett alla Riksmedia i och det nya TV 4 på Strandängen var bland medierna.

Därefter var Stig tillbaka i rampljuset. Hans bevingade ord blev historiska. Jag tror många av oss minns honom för att han ALLTID stod på de lågavlönade medlemmarnas sida. Trots att han själv hade 3 LO-arbetares lön som ordförande, slogs han alltid tillsammans med sina medlemmar mot etablissemanget. Oavsett om etablissemanget råkade vara S-politiker som sprang iväg i nyliberal riktning. Bertil Jonsson som efterträdde Stig Malm, hade sen en helt annan framtoning.

Peter Holkko Fd. Ordförande LO facken Jönköpings Kommun, Styrelsen LO-sektionen