Nu är det klart: detta är Socialdemokraternas 100 kandidater till kommunfullmäktige

Vid Socialdemokraternas årsmöte i lördags, som ägde rum i Huskvarna Folkets Park, fattade de socialdemokratiska ombuden beslut om vilka som ska representera Socialdemokraterna i kommunvalet i Jönköping.

Trots att kommunfullmäktige under 2021 fattade beslut om att övergå från tre valkretsar till en valkrets i kommunfullmäktigevalet så går Socialdemokraterna i Jönköping till val med tre kommunfullmäktigelistor som utgår ifrån de gamla valkretsarna: Syd, Väst och Öst.

– Vi vet att det är viktigt att hela kommunen finns representerade på våra listor, därför tror vi att det är viktigt att ha listor och kandidater i alla kommundelar. Jag kan säga att jag är stolt över att vi har 100 kandidater på våra listor och att vi täcker in hela kommunen på dessa listor, säger toppnamnet Mona Forsberg (S)

Totalt omfattar de tre listorna etthundra kandidater. Över de första tio namnen på listorna återfinns många välkända kandidater som redan idag sitter i kommunfullmäktige. Men det återfinns också flera nya kandidater som för första gången står på Socialdemokraternas kommunlista i Jönköping. Bland annat: Elin Bäckström, Sofie Tegvall, Ingrid Johansson, Ifrah Kirih och Ghiath Al Bitar.

Redan sedan tidigare har Socialdemokraternas medlemmar i kommunen fattat beslut om att Mona Forsberg och Andreas Persson, idag kommunalråd, ska stå etta respektive tvåa på Socialdemokraternas kommunfullmäktigelistor.

Topp-10 på de tre listorna formeras på följande sätt:

VästSydÖst
3. Karin Widerberg, Söder