Trimma dig inför valet!

Som medlem kan du verkligen känna att du bidrar till något viktigt! Du får vara med och påverka politiken, stärka demokratin och möta människors engagemang och idéer. Om du vill engagera dig kan du få känna tillfredsställelsen i tydliga resultat av ditt och dina partivänners arbete – resultat som gör livet bättre för människor. Det kräver att vi har kommuninvånarnas förtroende - därför behöver vi göra ett ordentligt arbete i valrörelsen och nu vill vi rusta er inför detta! Häng med på något av våra utbildningstillfällen där vi lär oss ännu mer för att göra en fantastisk insats under valrörelsen!

Steg 1 – Stor utbildningsdag om vår politik

Så vinner vi valet!
Vi presenterar Socialdemokraternas och LO:s valstrategier och tankar om hur vi vinner valet – tillsammans!

Hur lyckades Trump och Brexit chocka en hel värld?
Alexander Morad, sociala medier-expert och engagerad i en rad olika organisationer berättar om beteendemönster på sociala medier, hur vi påverkas av det politiska klimatet på Facebook och hur lyckades högerpopulisterna chocka en hel värld genom digitalt folkrörelsearbete?

Frihet, jämlikhet och trygghet – för vilka i vår kommun?
Vi kommer få ta del och diskutera hur ojämlikheten slår i Jönköping, baserat på LO:s färska rapport om de stora klasskillnaderna i vår kommun. Hur påverkar detta vår frihet, jämlikhet och trygghet?

Schema för dagen:
09:30 Kaffe och mingel
09:50 Inledning
10:00 – Så vinner vi valet
10:30 – Hur lyckades Trump och Brexit chocka en hel värld?
12:00 Lunch
13:00 – Hur slår ojämlikheten?
13:30 Diskussion i grupper kring LO:s rapport
15:00 Avslutning

Datum: lördag den 24 mars klockan 09:30-15:00
Plats: Huskvarna Folkets park, Stationsgatan, Huskvarna

Steg 2 – Vår valstrategi

Vad innebär det att vara kandidat till kommunfullmäktige, vilka är förväntningarna och hur kan vi som socialdemokrater forma både valrörelse- och det parlamentariska arbetet tillsammans?

Schema för kvällen:
17:30 Fika och inledning
17:40 Vad innebär uppdraget?
18:30 Vår strategi
20:30 Avslutning

Datum: måndag den 9 april klockan 17.30-20.30
Plats: Per Brahegymnasiets matsal, korsningen Brunnsgatan-Kyrkogatan, Jönköping

Steg 3 – Våra metoder

Samtalskampanj och väljardialog
Det övertygande samtalet är centralt nästan oavsett vilken aktivitet vi ska göra. Några av oss tycker att det känns lite obekvämt, att till exempel knacka på någons dörr och försöka övertyga den som öppnar om att rösta på oss. Men ofta upptäcker vi att samtalet är lättare än vi trodde. Under kvällen gästas vi av partidistriktets utvecklingsledare som ger oss massor av knep och tips på hur vi blir ännu bättre på samtalskampanj och väljardialog och så testar vi på hur en dörrknackning går till.

Schema för kvällen:
17:30 Fika och inledning
17:40 Samtalskampanj och väljardialog
19:15 Vi testar på dörrknackning
20:30 Avslutning

Datum: tisdag den 17 april klockan 17.30-20.30
Plats: Öxnegården, Oxhagsgatan 115, Huskvarna

Anmäl dig via Questback: https://response.questback.com/socialdemokraterna/41dlgjdrp7 alt. per mail jonkoping@socialdemokraterna.se

Välkomna!